Καινοτομία στη Διδασκαλία της Λογοτεχνίας στα Δημοτικά Σχολεία
Με μια σημαντική καινοτομία, επανεκκίνησαν τα μαθήματα στα δημοτικά σχολεία μετά τις διακοπές του Πάσχα. Για πρώτη φορά στην ιστορία της εκπαίδευσης στη χώρα μας, το μάθημα της Λογοτεχνίας εισάγεται με την ανάγνωση ολόκληρων βιβλίων και όχι αποσπασμάτων, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα. Αυτή η νέα προσέγγιση έχει αρχίσει να εφαρμόζεται πιλοτικά, με στόχο να ενταχθεί πλήρως στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα των σχολείων από τη νέα σχολική χρονιά 2025-2026.
Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι η ουσιαστική καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και η ενίσχυση της χαράς της ανάγνωσης από μικρή ηλικία. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να ενσωματώσουν από τώρα την ανάγνωση αυτοτελών λογοτεχνικών έργων στον προγραμματισμό τους, προκειμένου η μετάβαση στην κανονική εφαρμογή της διδασκαλίας να πραγματοποιηθεί ομαλά και χωρίς προβλήματα.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο που εστάλη στα σχολεία, η πρώτη φάση της πιλοτικής εφαρμογής θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως την Παρασκευή 13 Ιουνίου. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν άμεση ανάγκη να προετοιμάσουν κατάλληλα τις διάφορες δραστηριότητες που θα διευκολύνουν την ομαλή εισαγωγή της νέας μεθόδου.
Η Δομή της Νέας Μάθησης
1. Πριν την ανάγνωση:
Οι εκπαιδευτικοί είναι υπεύθυνοι να προετοιμάσουν το έδαφος για την ανάγνωση μέσα από δημιουργικές ερωτήσεις, συζητήσεις και παιχνίδια, τα οποία θα ενεργοποιήσουν τη φαντασία των παιδιών. Αυτή η διαδικασία δημιουργεί την προσμονή και το ενδιαφέρον για το έργο που πρόκειται να διαβαστεί.
2. Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης:
Η προσέγγιση του λογοτεχνικού έργου θα γίνεται τμηματικά, με συνεχείς συζητήσεις αναφορικά με τα συναισθήματα και τα μηνύματα του κειμένου. Οι δραστηριότητες θα περιλαμβάνουν δημιουργική γραφή, δραματοποίηση και προσωπική ερμηνεία των κειμένων, ενθαρρύνοντας, επιπλέον, την αυτοτελή ανάγνωση στο σπίτι.
3. Μετά την ανάγνωση:
Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματα που αποκόμισαν από την ανάγνωση. Η διαδικασία αυτή θα ολοκληρωθεί με τη παραγωγή προσωπικού λόγου και δημιουργικών εργασιών, προάγοντας έτσι την κριτική σκέψη και την αυτοέκφραση.
Η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων προάγει:
- Την ουσιαστική κατανόηση των θεμάτων και της αφήγησης.
- Τη συναισθηματική σύνδεση των μαθητών με το κείμενο.
- Τη διεύρυνση της πολιτισμικής και γλωσσικής αντίληψης.
- Την ανάπτυξη δημιουργικής και κριτικής σκέψης.
- Τη διαθεματική σύνδεση με γνωστικά πεδία όπως η Ιστορία, οι Τέχνες και η Γεωγραφία.